Mi így túrázunk

Csatlakozva a Galyatető Túristacentrum felhívásához!

1. SZERETJÜK A TERMÉSZETET

Vendégségbe járunk hozzá, tudatosan törekszünk rá, hogy zöldek legyünk, mint Ő. Olyan környezettudatos szemlélettel lépünk be az erdőkbe, járjuk a hegyeket-völgyeket, amellyel megtiszteljük és fenntarthatjuk a természetet.
Utazásainkhoz lehetőség szerint a helyi és a helyközi közlekedést vesszük igénybe, bringát, kisvasutat használunk, no és a bakancsunkat. Autóval nem terheljük a környezetet, ám ha másképp nem juthatunk el a kiindulópontra, akkor igyekszünk minden ülőhelyet kihasználni a kocsiban.

2. NEM ÁRTUNK

A kijelölt túraútvonalakról nem térünk le, az ott élő állatokat nem zavarjuk meg, a növényeket nem tépjük le. Amit magunkkal viszünk a természetbe, azt hátizsákunkban haza is visszük! Nem szemetelünk.

3. ÓVJUK AZ ÉRTÉKEKET

A természetben semmi sem felesleges. Minden virágnak, mohapárnának, ágnak fontos szerepe van: búvóhely, fészekrakó hely, párzóhely, élelemforrás. Sosem gyűjtögetünk feleslegesen, a gyűjtögetésre vonatkozó előírásokat mindig betartjuk.
Vigyázunk az erdőkben kialakított objektumokra, pihenőhelyekre, hogy az utánunk érkezők is örömüket lelhessék bennük.

4. BIZTONSÁGRA TÖREKSZÜNK

Nem vállalunk felesleges kockázatot: feltöltött telefonnal, megfelelő túraapplikációt használva, a felkeresett terület turistatérképével indulunk útnak, felkutatjuk a lehetséges szállásokat, helyi vendéglátókat, segítségnyújtó pontokat.

Felmérjük a képességeinket, meghagyjuk a profiknak a teljesítményhajhászást, és olyan túrát választunk, amely erőnlétünknek, egészségügyi állapotunknak  megfelel.

Túrajelzések mentén haladunk, a turistautakról védett természeti területeken nem térünk le. Kijelölt sátorhelyeket veszünk igénybe, a tűzrakási szabályokat betartjuk.

Szélsőséges időjárás esetén előzetesen (például egy applikáció segítségével) tájékozódunk, hogy az esőzések, esetleges havazások miatt előfordulnak-e veszélyek, lezárások, járhatatlan szakaszok a kiszemelt túraútvonalon. Villámlás esetén elkerüljük a fákat, a kitett, nyílt magaslatokat, illetve a lehető leggyorsabban menedéket keresünk.

Amennyiben vadakkal találkozunk, nem teremtünk velük kapcsolatot, higgadtan eltávolodunk tőlük, ha kell, akár felkapaszkodunk egy fára, végveszélyben zajt csapunk, megpróbáljuk elriasztani őket.

Vész esetén a központi segélyhívó számot tárcsázzuk: 112. Ha baleset történt, telefonnal mindig a sérült mellett maradunk, hogy a telefonközpontból irányított segítségnyújtást végrehajthassuk.

5. ELŐRELÁTÓK VAGYUNK

Számítunk rá, hogy az időjárás változékony és szélsőséges lehet a Mátrában. Olyan öltözetben, lábbeliben és eszközökkel kelünk útra, amelyek védenek a napsugárzás, az eső, a hideg ellen. A kényelmes, páraáteresztő, vízálló, rugalmas, hőszigetelő öltözetek elsősorban szakboltokban szerezhetők be.

Ilyen a Galya 964 Outdoor by Intersport szaküzlet is, amely a turistacentrum mellett található.
Mindig gondoskodunk kellő mennyiségű ivóvízről, kulacsunkat mindig színültig töltjük. Ennivalót is viszünk magunkkal, hogy legalább 3 óránként kellő energiához jussunk. Egészséges megoldás az energiaszeletek, a szőlőcukor és az olajos magvak fogyasztása.

Gondolunk a „kártevőkre”, a csípéseikre tartunk magunknál természetes védőszereket, mint a levendulaolaj vagy a citromfűolaj. Hátizsákunkban ott lapul vész esetére a a fertőtlenítőszer, a sebtapasz, a kötszer, illetve a legfontosabb gyógyszerek csomagja. Ha rendszeres jelleggel gyógyszert kell szedünk, azt magunkkal visszük a túrára. Ha allergiánk van bármivel szemben, ennek tényét szükség esetén időben közöljük.

6. SEGÍTÜNK EGYMÁSNAK

Nem korlátozzuk, sürgetjük egymást, főként nem veszélyeztetünk másokat. Aki lefelé tart, azt segítjük, aki felfelé kapaszkodik, az elsőbbséget élvez. A „jut is, marad is” elvét követve az ösvényeken és a pihenőknél másoknak is adunk időt és helyet, hogy a saját ritmusukban haladjanak és pihenjenek. Ha bringázunk, gondolunk az idősekre és a gyerekekre: lassítunk a közelükben.
Nem zavarjuk egymást, csupán akkora zajt keltünk – olyan hangosan játszunk, tréfázunk –, amely nem zavarja mások nyugalmát.

7. KUTYABARÁTOK VAGYUNK

A kedvencekkel csak akkor indulunk útnak, ha erre már mind felkészültünk: gazda és kutya egyaránt. Tudjuk irányítani, megismertettük másokkal, képesek vagyunk fegyelmezni négylábú társunkat. Pórázon vezetjük kedvencünket az erdőben, piszkát pedig gyűjtőzsákba szedjük, ahogy lakhelyünkön is tesszük.

8. NEM HAGYUNK NYOMOT

Túrázunk, kirándulunk, vendégségbe járunk a természetbe. Nem hagyunk rajta nyomot, nem teszünk benne kárt, nem változtatjuk meg. Nem hagyunk ott semmit, csak a lábnyomunkat. Hazatérünk jó emlékekkel, kellemes érzésekkel, ami egy természetszeretőnek épp elegendő.

Sok szép erdei barangolást és emlékezetes túrát kívánunk mindenkinek!